MASTERPIECE NOT

 

Πώς κατασκευάζεται ένα έκθεμα; Πώς μεταπλάθεται η υλικότητα του παρελθόντος σε θέαμα και - εν τέλει - σε ιστορία; Πόσο συνένοχος είναι ο θεατής σε αυτήν την πράξη υλικοποίησης της ιστορίας μέσα από τα κατάλοιπα του παρελθόντος; Ποιος μας διδάσκει τι είναι σημαντικό (ως ιστορική μαρτυρία) ή τι είναι ωραίο (ως μουσειακό έκθεμα); Αν ο 20ός αι. ήταν η εποχή της εικόνας, μήπως πια ζούμε την στιγμή της προθήκης; Βιώνουμε, πλέον, τον πολιτισμό της διεπιφάνειας - ψηφιακής ή συμβατικής;

 

Μέσα από ένα δρώμενο εκθεσιακής πρακτικής που συνοδεύεται από κείμενα παλαιών μελετητών και αισθητών που μιλούν για την υλικότητα του παρελθόντος, ένας εικαστικός καλλιτέχνης και ένας καθηγητής αρχαιολογίας ανιχνεύουν τις διαδικασίες αντικειμενοποίησης / εκθεματοποίησης του παρελθόντος μέσα από τις απλές καθημερινές πρακτικές προσέγγισης των υλικών του καταλοίπων.

 

Δημήτρης Πλάντζος

 

Στην performans που έλαβε μέρος στο ίδρυμα Ευγενίδου το 2019, ο αρχαιολόγος Δημήτρης Πλάντζος επιχείρησε να συγγράψει οκτώ ερμηνείες για τα εκτιθέμενα έργα της έκθεσης, χωρίς ποτέ να τα δεί ,παρά μόνο από φωτογραφίες.Τα κείμενα αποτελούσαν κομμάτι των δελτίων καταγραφής που έφτιαξαν ο εικαστικός με τον αρχαιολόγο και είναι και το μόνο απτό αντικείμενο που παράχθηκε από την performans. Μια  περισχοίνιση στον χώρο δεν επέτρεπε στον θεατή να δει τα γλυπτά απο κοντά .Η δράση αποτελείται από τρία μέρη . Στο πρώτο μέρος ο χώρος της έκθεσης με το κοινό να περιτριγυρίζει τα έργα χωρίς να μπορεί να τα δεί από κοντά. Στο δεύτερο μέρος ο εικαστικός μπαίνει εντός της περισχοίνισης και αρχίζει να αποσυνθέτει τα γλυπτά και να τα αποθηκεύει σε κουτιά,παράλληλα ο αρχαιολόγος διαβάζει κείμενα αρχείου για ευρήματα αρχαιολογικά. Στο τρίτο μέρος ο εικαστικός ανοίγει τον χώρο στο κοινό και παίρνει από τον αρχαιολόγο τα δελτία καταγραφής τα οποία τοποθετεί στα άδεια πλέον βάθρα των έργων. Τώρα το κοινό μπορεί να πλησιάσει και να διαβάσει τις καταγραφές των έργων, δηλαδή τις αντικειμενικές πληροφορίες τους αλλά και την ερμηνεία του επιστήμονα.

 

 

Εικαστική performance με τους Δημήτρη Πλάντζο (αρχαιολόγος) και

Περικλή Πραβήτα (εικαστικός)